ITEM METADATA RECORD
Title: ‘FINIS CORONAT 1534’. An Unknown Renaissance Façade Design Linked with the Low Countries
Authors: De Jonge, Krista # ×
Issue Date: 2010
Series Title: Belgisch Tijdschrift voor Oudheidkunde en Kunstgeschiedenis vol:79 pages:37-70
Abstract: De grote gewassen geveltekening op perkament met dit opschrift die in het Sir John Soane’s Museum te London wordt gemaakt, kan met grote waarschijnlijkheid toegeschreven worden aan een kunstenaar uit de Lage Landen. De “antieke” architectuurtaal van de ontwerper is die van de avant-garde rond beeldhouwer Jean Mone, “artiest van de keizer”, en stemt overeen met topwerken uit de jaren 1530. In de tekening kan men anderzijds dezelfde hand herkennen als in het beroemde ontwerp voor het doksaal van Sainte-Waudru te Mons (1535), vaak zonder bewijs toegeschreven aan de beeldhouwer Jacques Du Broeucq. Beide tekeningen op perkament passen in een veel omvangrijker oeuvre van gewassen tekeningen op perkament en van etsen, dat tot voor kort aan de Franse kunstenaar Jacques Androuet I du Cerceau werd toegeschreven, maar dat qua architectuurrepertorium onmiskenbaar in de Lage Landen moet worden gesitueerd. De geveltekening uit London kan zo in verband gebracht worden met twee ontwerpen voor een publiek gebouw, enkel bekend in prent; deze laatste verwijzen mogelijk naar een der laatste grote opdrachten van het Keldermans-netwerk, het Broodhuis te Brussel. In de laatste faze (vanaf 1529) werd de “moderne” (gotische) stijl hier inderdaad vervangen door de “antieke”, met name in het ornament van de topgevel opzij en in de monumentale dakvensters door Laureys Keldermans. De vraag naar de functie van luxueuze tekeningen op perkament zoals die uit het Soane Museum – verzamelobject? presentatietekening? – blijft voorlopig open, net zoals de identificatie van de Anonymus.


Le dessin de façade sur vélin de grandes dimensions conservé au Sir John Soane’s Museum de Londres, qui porte l’inscription citée, peut être attribué à un artiste originaire des anciens Pays-Bas. Le langage architectural à l’antique du dessinateur n’est autre que celui de Jean Mone, sculpteur et « artiste de l’empereur », et réapparaît dans tous les chefs-d’œuvre Renaissance des années 1530. D’autre part, on y reconnaît la main du dessinateur du jubé de Sainte-Waudru à Mons (1535), souvent identifié au sculpteur Jacques Du Broeucq mais sans preuve. Comme le précédent, ce dernier dessin fait partie d’une œuvre plus vaste comprenant des dessins sur vélin à la plume et au lavis et des estampes au trait, attribuée jadis à l’artiste français Jacques Androuet Ier du Cerceau mais dont le répertoire de formes provient sans aucun doute des Pays-Bas. Le dessin de façade de Londres peut être comparé à deux projets pour un bâtiment public, connus uniquement à travers l’estampe, qui semblent être liés à une des dernières grandes commandes du réseau Keldermans, la Maison du Roi à Bruxelles. Au cours de la dernière phase de construction (à partir de 1529), le style « moderne » (gotique) y fut remplacé par l’ « antique », plus particulièrement dans l’ornement du pignon latéral et dans les lucarnes monumentales de Laureys Keldermans. La fonction de ces dessins sur vélin tel que celui du Soane Museum – objet de collection, dessin de présentation ? – reste toutefois encore inconnue, tout comme l’identité de l’Anonyme.
ISSN: 0035-077X
VABB publication type: VABB-1
Publication status: published
KU Leuven publication type: IT
Appears in Collections:Department of Architecture - miscellaneous
× corresponding author
# (joint) last author

Files in This Item:
File Description Status SizeFormat
RBA_DeJonge_2010.pdfonverbeterde drukproef Published 2166KbAdobe PDFView/Open Request a copy

These files are only available to some KU Leuven Association staff members

 




All items in Lirias are protected by copyright, with all rights reserved.