Opvoedingsondersteuning in ontmoeten. Onderzoeksverslag ter voorbereiding van een bronnenboek

Publication date: 2011-01-01
Publisher: Laboratorium voor Educatie en Samenleving; Leuven

Author:

Noens, Philippe
Ramaekers, Stefan

Keywords:

opvoedingsondersteuning, ontmoeten, bronnenboek

Abstract:

In januari 2010 ging het project Opvoedingsondersteuning in Ontmoeten van de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking met het Laboratorium voor Educatie en Samenleving van de onderzoekseenheid Pedagogische Wetenschappen KULeuven van start. Het project liep tot en met december 2010 en werd gefinancierd door de Dienst Welzijn en Gezondheid, Provincie Vlaams-Brabant. Aanleiding was de actuele discussie over het inzetten van ontmoetingen tussen ouders als vorm van opvoedingsondersteuning. De doelstelling van het project was het ontwikkelen van een bronnenboek waarin verschillende voorbeelden gepresenteerd worden van initiatieven en praktijken die opvoedingsondersteuning aan ouders aanbieden door het faciliteren en/of ondersteunen van ontmoetingen. De focus van het project lag op het faciliteren en ondersteunen van ontmoetingen, niet op de ontwikkeling van ontmoetingsplaatsen. Via de ontwikkeling van het bronnenboek beoogde het project een bijdrage te leveren aan het uitwerken, faciliteren en ondersteunen van bestaande en nieuwe initiatieven rond ontmoeten op gemeentelijke niveau. Met deze doelstelling in het achterhoofd werd in 10 Vlaams-Brabantse gemeentes een inventaris opgemaakt om zicht te krijgen op hoe men er rond opvoedingsondersteuning bezig is: Welke visie wordt er gehanteerd? Hoe en wanneer komt het lokaal overleg opvoedingsondersteuning samen? Welke lokale actoren zijn betrokken en werpen zich op als belangrijke steunpunten? Enz. Expliciete aandacht ging naar initiatieven die verschillende ouders en/of gezinnen samenbrachten – initiatieven waarin met andere woorden het ontmoeten centraal staat. De resultaten van het onderzoek en de belangrijkste ervaringen werden gebundeld in dit onderzoeksverslag.