ITEM METADATA RECORD
Title: De studie van het schoolboek in Belgisch Kongo
Authors: Vinck, Honoré # ×
Issue Date: 2000
Publisher: Academie Royale des Sciences d'Outre-Mer
Series Title: Mededelingen der zittingen van de Koninklijke Academie voor Overzeese wetenschappen vol:46 issue:1 pages:83-100
Abstract: SAMENVATTING.  Er is zeer weinig onderzoekswerk verricht op de koloniale schoolboeken. Voor de Belgische kolonie was dat zo goed als onbestaande tot het Centre Aequatoria te Bamanya er een paar jaar geleden mee gestart is. Een groot deel van deze publicaties zijn nu geidentificeerd en gelokaliseerd. Op het ogenblik zijn 55 vertalingen in het Frans beschikbaar. Het onderzoek naar de methodologische benadering van het onderwerp en de ontleding van de ideologische inhoud zijn aangevat. De studie van de verhouding met Belgische schoolboekjes uit gelijklopende periodes is echter onbestaande. Het belang van deze studie ligt op velerlei vlak: taalkundig (ontwikkeling van de talen, woordkunst, technische terminologie); antropologisch (voorstellingen van de westerse en de inheemse culturen); geschiedkundig (pedagogische methoden en koloniale ideologieën); Politiek: (de politieke en morele opvattingen van de eerste en tweede generatie Afrikaanse politici.)


ABSTRACT.  Research on the (Belgian) colonial schoolbooks.  Research on the (Belgian) colonial schoolbooks started a few years ago at the 'Centre Aequatoria' with studies on terminology and on the history of the language problem in colonial education. Since 1994, more attention has been devoted to a preliminary inventory of Belgian colonial schoolbooks available in international libraries and archives. In the same period, methodological and ideological explorations made it clear that much has to be done in order to acquire a reliable understanding of the matter. The study of the African colonial schoolbooks is of importance in the following fields: Linguistics: The very first reductions to writing of Central African languages and literature can be found in these simple texts. History: ( development of colonial ideology and educational theory and practice): Anthropology:(The presentation and moral qualification of traditional social and political institutions); Ideology:(concepts of religion, civilization, race origins, right to colonize “primitive” peoples, and superiority of Western cultures and languages); Politics: most of the political leaders of the first and second generation of independent Africa have been educated with these schoolbooks and their views of authority and power are rooted in the missionary teaching as expressed in the textbooks.


RÉSUMÉ.  L’étude des manuels scolaires au Congo Belge.  Les livrets scolaires utilisés au Congo Belge n’ont pas été intégrés dans la recherche sur l’histoire coloniale jusqu’en 1994 quand le Centre Aequatoria à Bamanya s’y lançait. Les dépôts qui contiennent les documents ont été partiellement localisés, plus de 50 textes ont été traduits en français, des approches méthodologiques et des analyses idéologiques ont été entamées. Il reste énormément à faire sur différents terrains. Le plus promettant est certes celui de la linguistique avec les témoignages des tout premières mises par écrit de langues et littératures africaines. Mais du point de vue pédagogique et anthropologique les sujets sont inépuisables. Plus pratique est l’application qu’on peut faire à la politique post-coloniale en analysant les concepts comme « autorité », « pouvoir », « civilisation », « religion », « nation » etc., dans les manuels utilisés par les dirigeants actuels du pays. L’étude de l’influence directe et indirecte de l’Administration Coloniale et des livrets scolaires Belges est encore absente des recherches actuelles.
ISSN: 0001-4176
Publication status: published
KU Leuven publication type: AT
Appears in Collections:Non-KU Leuven Association publications
× corresponding author
# (joint) last author

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

Request a copy

 




All items in Lirias are protected by copyright, with all rights reserved.