Participatieraden en lokale schoolraden tussen ideaal en werkelijkheid
Author:
Keywords:
school management, school leadership, deliberation, survey, non-profit organization
Abstract:
In 1995 werd door de onderzoekers een survey-onderzoek uitgevoerd dat moest nagaan hoe de beginjaren van deze raden waren verlopen. Uit dit onderzoek blijkt dat de eerste jaren van de werking van de lokale schoolraden en participatieraden globaal beschouwd betrekkelijk bemoedigend te noemen zijn, tenminste zoals ze beleefd worden door de leden van deze raden. Men mag immers niet uit het oog verliezen dat het gaat om een onderzoek bij de leden van de raden. Het lag niet in de bedoeling van dit onderzoek een beeld te geven van hoe de grote massa van de leden van de schoolgemeenschappen denkt over het functioneren van deze raden. Niet iedereen is onverdeeld tevreden met de werking van de participatieraden en lokale schoolraden, en een relatief groot deel van de raadsleden staat nogal kritisch tegenover de kwaliteit van de werking van deze raden. Het is zelfs zo dat de feitelijke invloed van de participatieraden en lokale schoolraden niet groot wordt gevonden, alhoewel de invloed van de lokale schoolraden wel hoger wordt ingeschat dan de invloed van de participatieraden, wat voor de hand ligt. Daarenboven vragen tal van geledingen meer rechten dan ze nu hebben, vooral met het oog op het verwerven van meer invloed op het schoolbeleid. Verder blijken de leden van de participatieraden te geloven dat deze raden in vergelijking met vroeger niet veel verschil uitmaken op de verscheidene beleidsdomeinen