Leerlingen in DBSO in Antwerpen. Een profielschets
Author:
Abstract:
Het bestaande stelsel van leren en werken wordt volop ingekanteld in duaal leren en de aanloopfase. Dit werd reeds in het decreet van 30 maart 2018 betreffende duaal leren en de aanloopfase vastgelegd. Deze inkanteling gebeurt stapsgewijs en moet afgerond zijn tegen schooljaar 2025-2026, samen met de modernisering van het secundair onderwijs. Zowel vanuit wetenschappelijk onderzoek (Verhaest et al., 2018) als bij middenveldorganisaties, zoals VLOR (2019), zijn grote bezorgdheden geuit over deze inkanteling. Er wordt gevreesd dat een groep jongeren in leren en werken geen aansluiting zal kunnen vinden bij het systeem van duaal leren en bijgevolg een groter risico hebben om het onderwijs te verlaten zonder kwalificaties. Er wordt daarom sterk aanbevolen dat het systeem van duaal leren voldoende aandacht heeft om ook deze zeer kwetsbare groep van jongeren te begeleiden bij het opdoen van werkervaring, het behalen van onderwijskwalificaties en hen op die manier klaar te stomen voor deelname aan de arbeidsmarkt na het secundair. Concrete cijfers over het profiel van de jongeren in DBSO, hun achtergrondkenmerken en vroegere schoolloopbaan, en over hun resultaten in DBSO zijn echter beperkt. In dit rapport gaan we dan ook dieper in op de vroegere leerloopbaan van jongeren in DBSO in Antwerpen, hun profiel en de inhoud van hun opleiding. Dit om inzicht te verwerven in de manier waarop de onderwijsloopbaan van leerlingen in DBSO vorm heeft gekregen, waarom ze voor DBSO gekozen hebben en hoe ze deze opleiding beleven. Deze analyse laat toe om eventuele valkuilen en aandachtspunten bij de inkanteling van leren en werken in duaal leren en de aanloopfase in beeld te brengen.