Download PDF

Eindrapport impactonderzoek STEM-academies Vlaanderen

Publication date: 2023-01-01

Author:

Blondeel, Annelore
Coussement, Stijn

Keywords:

STEM, extracurricular

Abstract:

Het afgelopen decennium plaatste Vlaanderen, in lijn met internationale tendensen, het belang van STEM meer expliciet op de agenda door onder andere verschillende STEM-academies samen te brengen in een netwerk. Deze STEM-partnerschappen richten buitenschoolse STEM-activiteiten in om kinderen en jongeren warm te maken voor STEM. In dit onderzoek verkennen we de impact van deze buitenschoolse STEM-trajecten op kinderen en jongeren en de betekenisgeving ervan bij kinderen, jongeren en ouders aan de hand van een mixed-method design waarbij pre- en posttest vragenlijsten aangevuld worden met gestructureerde interviews. Specifiek wordt de impact van het STEM-traject onderzocht op gebied van perceptie, self-efficacy, studie- en beroepsinteresse en STEM-identiteit. Uit het onderzoek blijkt over het algemeen dat de STEM-trajecten een positieve impact hebben op het inzien van het belang van STEM voor de maatschappij, self-efficacy, competentiegevoel en de erkenning als STEM-persoon door anderen. De perceptie tegenover STEM wordt ook positiever bij meisjes en 11-16 jarige deelnemers. De perceptie tegenover STEM wordt ook positiever bij meisjes en 11-16-jarige deelnemers. Het zijn ook meisjes en 11-16-jarige deelnemers die meer interesse tonen om een STEM-richting te volgen in het middelbaar na het STEM-traject. De intrinsieke motivatie om deel te nemen is hoog bij de start van het traject en ook na het traject willen deelnemers nog eens deelnemen. Bij de betekenisgeving van kinderen aan STEM-trajecten kan dit verklaard worden vanuit zes verschillende aspecten. Ze nemen deel omdat ze onder begeleiding en met vrienden (sociaal aspect) zelf aan de slag willen gaan (handelingsaspect) met materialen (materieel aspect) om tot een product (resultaatsaspect) te komen waarbij ze iets leren (educatief aspect). Hierbij is het reeds eerder gedaan hebben of een bepaald toekomstperspectief hebben medebepalend (tijdaspect). Ten slotte worden de STEM-trajecten ervaren als interessant, leerrijk en geweldig.