Download PDF

Welbevinden op school

Publication date: 2019-05-08

Author:

Dejonckheere, Peter

Abstract:

In het huidige onderzoek werd nagegaan in welke mate het welbevinden van kinderen op school verband houdt met diverse factoren zoals psychisch welzijn en psychosomatische klachten. Hiervoor werden 716 kinderen van 10 tot 14 jaar en hun ouders gevraagd een pen-en-papier vragenlijst in te vullen. Er werd gevonden dat 49,1% van de kinderen en jongeren uit de bevraagde groep gemiddeld 3 of meer psychosomatische klachten vertonen in de twee weken voorafgegaan aan de bevraging. Deze klachten blijken samen te hangen met de stress die kinderen ervaren op school en thuis. Resultaten suggereren dat het participeren aan buitenschoolse activiteiten gunstig is voor het welbevinden van het kind maar dat er meer klachten zijn wanneer ouders aangeven meer tijd voor hun kind te willen hebben. Verder tonen de resultaten aan dat welbevinden samenhangt met de psychische gezondheid van het kind. Zowel het welbevinden als het psychisch welzijn scoren over het algemeen goed met uitzondering van concentratieproblemen. Ook het zelfbeeld ten aanzien van schoolse taken is lager dan verwacht. Dit punt verdient aandacht omdat een lage zelfinschatting vaak leidt tot onder andere motivatieverlies en vermijdingsgedrag bij het kind of de adolescent. Het welbevinden hangt verder samen met de resultaten die het kind behaalt op school en de relatie die het kind heeft met de leerkracht. Bij leerkrachten uit de basisschool (N=271) werd het welbevinden onderzocht door middel van een anonieme digitale vragenlijst. Het welbevinden van de leerkracht is over het algemeen goed. De mate van het welbevinden hangt samen met de stress die wordt ervaren in de klas en op school. Resultaten tonen aan dat leerkrachten geen zwakkere leerlingen in hun klas hebben wanneer ze te kampen hebben met stress en een lager welbevinden.