Download PDF

Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid

Publication date: 2018-10-31
Pages: 44 - 53
Publisher: Die Keure

Author:

Van Mieghem, Aster
Simons, Mathea ; Vandervieren, Ellen ; Casteleyn, Jordi ; Smits, Tom FH ; Struyf, Elke

Abstract:

Scholen worden voortdurend geconfronteerd met nieuwe noden en uitdagingen waarop ze een antwoord moeten formuleren. In sommige gevallen kan het uitbouwen van een personeelsbeleid, waarin aanwezige competenties van leraren gericht ingezet en ontwikkeld worden, een oplossing zijn. Aan de succesvolle uitwerking en implementatie van zo’n competentiegericht personeelsbeleid zijn echter randvoorwaarden verbonden. Dit onderzoek brengt deze randvoorwaarden in kaart aan de hand van een hybride delphi-studie waarbij vier expertgroepen (leraren, directieleden, pedagogisch begeleiders en onderwijsconsulenten) werden bevraagd. Aangezien elke expertgroep vanuit zijn eigen perspectief spreekt, bestaan er verschillen tussen de genoemde randvoorwaarden, maar er zijn ook overeenkomsten. Alle expertgroepen zijn het erover eens dat een visie, missie en plan van aanpak evenals een positief schoolklimaat en samenwerking binnen het schoolteam essentiële randvoorwaarden zijn om een competentiegericht personeelsbeleid uit te bouwen.